改善事例を紹介させて頂きます(事務所:作業台)。
福島精機株式会社 専務 福島知之です。
普段、私は基本的には、現場での加工業務や外回りがほとんどですが、1日の業務のうち、2時間程は事務所での仕事を行っています。
コロナ禍になり、事務所内でもデスクとデスクの間隔を離しました。
空いた空間を有効に利用したいとの要望があり、作業台を設置しました。
ホームセンターで購入した平台車を改造しました。
作業台の下段には、コピー用紙裏紙置場やゴミ箱の置場を設けました。
ホッチキスや修正テープなどといったよく使う文具は、すぐ取れる場所に置場を作りました。
よく使うペンやマジック、蛍光マーカー、ハサミやカッターナイフなどの文房具も放り込めるように投入場所を設けました。
使用済みのホッチキスの芯やクリップなど、ついデスク上に散らばったり、床に散らばったりするものの場所も定めました。
作業台の上には、書類を仮置きできるスペースができ、事務所でメインで働かれている事務員さん達からも好評を頂戴しております。
今後も、日常の気づきを大切にし、社内改善を進めて参ります。
I would like to introduce KAIZEN case in our company (office: workbench).
My name is Tomoyuki Fukushima , and I am Managing director in FUKUSHIMASEIKI CO., LTD.
Usually, most of my business in a day are on-site processing work and outside work like delivery of products.
However, for about two hours in a day, I’m doing desk work at our office.
With coronavirus crisis, we implemented to set a desk-to-desk spacing in our office.
I set up a workbench because I received a request to make effective use of vacant space by clerks.
I remodeled a flat trolley which I purchased at a home center.
At lower part of workbench, I set up a storage for copy paper backing paper and I also set up a garbage can.
I made a space close to sitting person for stationary frequently used such as staplers and correction tape.
And also, I made a space that can be thrown in for stationary such as pen, magic pen, fluorescent marker, scissors and utility knife.
I set a fixed position for things that are scattered on the desk or on the floor, for example, used stapler core and clips.
On the workbench, there is a space for temporary storage of documents now.
Therefore, I’m receiving favorable reviews from clerks who work at the office usually.
I would like to value daily awareness and continue to improve in our company.
Thank you.