[現場]ロットアウトの恐怖/[Production site]fear of lot rejection

ロットアウトの恐怖についてコメントさせて頂きます。

福島精機株式会社 専務 福島知之です。

先日、研磨加工をお願いしていた業者さんから連絡がありました。

お願いしていた品物(カラー)20ヶが全てNGになってしまったとの事でした。

その研磨屋さんには、何度もお願いしており、特にこれまで不具合はありませんでした。

今回、仕事が立て込んでいたようで、別の研磨屋さんに外注委託したようでした。

品物は、外径70mm、内径60mm、厚み20mmのカラーです。

厚み20mmの平面研磨と内径60mmの内径研磨の仕事です。

内径の公差は、+0.020~+0.025という、相当難易度の高い研磨です。

仕上がりがいびつになり、公差を外れてしまいました。

その外注委託先の研磨業者さんも悪気はなかったと思います。

以前、私たちの会社でも、ロットアウトの不具合があり、対策を行いました。

マシニングセンタの加工で、品物を上下逆さに取り付けて、20ヶ全てNGになったことがありました。

その事を機会に、1ヶ目の加工の後、他の作業者による確認を導入し、ロットアウトの不具合はなくなりました。

起こってしまった事は仕方がありません。

お客さんにも納期の面でご迷惑をかけることになりました。

少しでもリカバリーできるようにできる限りフォローしたいと思います。

I would like to comment about fear of lot rejection.

My name is Tomoyuki Fukushima , and I am  Managing director in FUKUSHIMASEIKI CO., LTD.

The other day, we got phone call from a polishing company who we requested jobs.

The contents of the phone call was that all of 20 items (collar) which we requested became rejection.

We have asked the polisher the same items many times and there was no particular problem so far.

In this time, it seems that they were busy and they outsourced to the different polishing company.

The item is a ring shaped collar that outer diameter is 70mm, inner diameter is 60mm and thickness is 20mm.

The contents of polishing processing are flat surface polishing for thickness of 20mm and inner diameter polishing for an inner diameter of 60mm.

The inner diameter tolerance is from +0.020mm to +0.025mm.

I think that this is very high level polishing work.

The finish was distorted and out of tolerance.

I don’t think that the outsourced polishing company was offensive either.

Before, in our company, there was lot rejection and we took measures.

The contents of the lot rejection was operator attached the items upside down in machining center’s work and all 20 items became rejection.

On the opportunity, we introduced the rule of confirmation by other worker after first item processing.

After the measures, occurrence of lot rejection vanished.

We can’t be helped that it happened.

We have to coordinate the delivery date of the item with our customer.

I would like to follow as much as possible so that we can recover even a little.

Thank you.